Min stad

lördag 13 mars 2010

Värme

Det är lugnt i lyan, brudarna sover och jag sitter med kartboken, Vagabondtidningen och datorn i famnen.
Läser lite om de länder vi kanske ska resa till i vinter.
På tapeten är det lite av varje men det som lockar mest är Asien och Centralamerika.
Har aldrig varit i Myanmar eller i Mexico så det är typ de länderna jag kollar upp. Det brukar sluta i Asien, älskar nog det mer än jag själv förstår. Båda länderna lockar och av olika anledningar. Det enda de verkar ha gemensamt är värme.

I den atlas om "världens folk och länder" som jag har har tillhanda, läste jag en rätt äcklig sak om Malawi i södra Afrika. Som fick mig att tänka på hur bra vi har det i vårt land. Barndödligheten (per 1000 födda) 136,9 och förväntad livslängd 33,7 år. Detta jämfört med Sverige där barndödligheten (per 1000 födda) är 3.9 och förväntad livslängd 78.4 år.
Undra om jag såg det på grund av vi snart ska föda ett barn till?
Kommer jag att kunna bli 78 år?
Nu orkar jag inte svamla mer.
God natt

1 kommentar: